پلورالیسم از نگاه سروش
در توضیح پلورالیسم عبدالکریم سروش _از قائلین به پلورالیسم_ این مفهوم را در تکثر و تنوع و قیاسناپذیری فرهنگها و دینها و زبانها و تجربههای آدمیان معرفی میکند و معتقد است که تکثرگرایی بهشکل کنونی آن در دو حوزه مهم مطرح است: حوزه دین و حوزه جامعه، بهعنوان دینداری و دینشناسی پلورالستیک و جامعه پلورالستیک، او معتقد است که: «... این دو البته با یکدیگر مرتبطند یعنی کسانی که به لحاظ فرهنگی و دینی قائل به پلورالیسم هستند نمیتوانند از پلورالیسم اجتماعی سربپیچند.»
ایشان پلورالیسم دینی را مبتنی بر دو پایه میداند: «یکی تنوع فهمهای ما از متون دینی و دومی تنوع تفسیرهای ما از تجارب دینی.»
همچنانکه مشخص است پلورالیسم، دین را بر محوریت انسان و تنوع فهمهای بشریت بنا میکند و فهمهای متعدد، مختلف، متضاد یا متناقض[هرچه باشد] را دریچهای بسوی حقانیت معرفی میکند، در این دیدگاه هیچ دینی یا فهم دینی برتر از دیگری نمیباشد.
قائلین به پلورالیسم دینی و فرهنگی معتقدند که باید در همه آنچه تحت عنوان فرهنگ میگنجد و در همه شاخههای علوم و معارف تکثر و تنوع را بپذیرند