پلورالیسم سیاسی
پلورالیسم در حیطه سیاست و اجتماع هم وارد میشود و قائلین به آن معتقدند که در ساحت جامعه، هیچکس را مفسر و مرجع رسمی در امور اجتماعی ندانیم و جامعه را غیرایدئولوژیک تلقی کنیم و اداره جامعه را برعهده عقل کثرتاندیش بگذاریم.
اساسا در جامعه و نظام اسلامی نمیتوان کثرتگرایی سیاسی را آنگونه که در غرب مطرح است پذیرفت، اگرچه مواردی چون وجود گروهها و احزاب و اجتماعات مختلف و نیز دخالت دادن سلیقههای آنان در اداره امور و توزیع قدرت سیاسی... در حیطه اصول پذیرفتهشده نظام و سلایق و ایدههای هماهنگ با ارزشهای دینی در این راستا قابل بررسی است، اما بهطور مثال مساله توزیع قدرت مورد پذیرش کثرتگرایی سیاسی آنهم به شیوه سکولار غربی، از نظر اهداف و روش با فلسفه سیاسی اسلام متعارض است زیرا در نظام اسلامی اینگونه مسائل با توجه به اصل خدامحوری و حکومت ولایت فقیه تبیین و تعیین میشود.
شکگرایی راه حل تثبیت نظام لیبرال از لحاظ ریشهشناسی، کثرتگرایی دینی سیر تکاملی پروتستانتیسم لیبرل[شکل مؤثری از لیبرالیسم دینی، مدرنیسم با تجرید] میباشد،که فردریک شلایرماخر بنیانگذار آن میباشد.
اگر از پلورالیسم در عصر اخیر صحبت کنیم و یادی از جان هیک مهمترین مدعی کثرتگرائی دینی نکنیم، مشکل است، نظرات جان هیک توسط سروش از مدعیان کثرتگرایی در ایران و دین اسلام، استفاده شده است. او ضمن ترجمه برخی آثار هیک در ادعاهای خود نیز به اقوال او استناد کرده و متاثر از اوست. جان هیک خود از افکار فردریک شلایرماخر متاثر بوده است