سوم آنکه رویکرد گفتگوی بینالادیان بر اساس تردید در معتقدات دینی خود.
این تفسیر با چنین پیش فرض علاوه بر آنکه نظام گفتگو را برهم میزند و اصل مسئله را محو میسازد، با دستاوردهای مکتب اهل بیت (خانواده محمدپیامبر مسلمانان) نیز ناسازگار است. امام علی در باب استقامت در دین و حفظ آن میگوید: افضلالسعاده استقامه الدین)غررالحکم، ص۸۵(
کاربرد دوم) اینکه دین واحدی از طرف خداوند آمده که چهرههایی مختلف دارد. در اعتقاد اسلام، مسیحیت، یهودیت و اسلام و زرتشتیت به معنای خاص، همه ادیان، چهرههای یک حقیقتند. اختلاف در جوهر ادیان نیست بلکه در فهم دین است.
- ۹۷/۰۹/۱۳